tisdag 16 november 2010

Vi möts vid Zlatan

Nu när min dotter är mammaledig och vi bor så nära varandra har jag förmånen att få support och stöd på mina dagliga promenader. Supporten ger min leende dotterdotter och stödet är att hålla i barnvagnen.
Ja, nu går jag ju inte som en fyraåring bredvid sin mamma hållandes i barnvagnshandtaget utan det här försigår mer värdigt. Jag får i egenskap av mormor köra den lilla i vagnen när vi möts -en uppgift som jag tar med stort ansvar. Jag håller så hårt i handtaget att fingrarna vitnar, för de moderna ekipagen väger nästan inget och rullar iväg av sig själv om man inte håller efter dom. Så håller det gör jag. Men farten är hög.
Min dotter har efter sitt barnafödande fått upp en stegtakt som är utav olympiskt slag. Idag finns så mycket utbud av baby/förälderaktiviteter att de återhämtar sig som en deltagare i landslagsträning; föräldrabarnyoga, föräldrabarncrosstraining, föräldrabarnsim med mera. Ja varför inte införa barnvagnslöpning?
För en sextiplusare känns det ibland så på barnbarnspromenaderna tillsammans med dottern.
Ibland bär det sig inte bättre än att hon ligger före mig i startgroparna och är ute på runway långt innan jag fått på mig gångkläderna och då brukar vi bestämma att vi ses någonstans. Ett av de ställena är Zlatans hörna.
Ja, så säger man numera om man ses utanför denne store fotbollsspelares hem, beläget vid ett vackert promenadstråk i staden Malmö.
Denna trottoarhörna utanför Zlatan Ibrahimovics villa är nämligen en ypperlig mötespunkt för en snabb mamma med bostad i Västra Hamnen och en långsam mormor boende vid Fridhemstorget.
Så vi möts vid Zlatan, och mormor hänger med i landslagstakten -så gott det går.

2 kommentarer:

  1. En vacker dag kanske vi får med oss Zlatan ut på promenad!

    SvaraRadera
  2. Ja, det blir kanske så -och nu har jag stavat hans namn rätt också! Hade glömt de sista bokstäverna i efternamnet, men kärt barn har många namn; Zlatan, Ibra och så då mitt: Ibrahim, men nu är det Ibrahimovic det står.
    Marmor

    SvaraRadera