söndag 28 november 2010

Kavaj och thermobyxor!

Nu vill han "pata". Det går fort i utvecklingen med de små. För en månad sedan ville Ludde inte prata i telefon. "Hej", svarar han numera i telefon när jag ringer. Sedan brukar han berätta något trevligt om dagens händelser och farmor gör sitt yttersta för att begripa den lille för att inte förstöra hans dag.
Jag kopplar på alla mina fem sinnen -plus barnbarnssinnet. Och så kommer vi igång.
"Tomten o de ha julklappar", hörde jag att han sa. Genast kopplade farmor in sitt stora givarsinne och svarade att: "Ja, snaaaaart ska farmor köpa julklappar till dig och vaaaad önskar du dig?", beredd på att genast rusa ut till närmsta butik (han kanske ska ha en tröstejulklapp för att han nyss varit sjuk funderar jag) samtidigt som jag kopplar in ännu fler sinnen för att förstå alla ord.
Sedan tycker Ludde att samtalet är avklarat när han sagt sitt (och förmodligen förstått att hon i andra änden inte verkar fatta mycket) men fångas tillbaka när farmor lockar med sång. Idag var det Sjörövarfabbe som förhöjde stämningen och förlängde samtalstiden.
Jag fortsatte med Ekorr´n satt i granen och sen fick den lille nog och sa: "Hej, då!". När min son så griper in i skeendena är hans mor så uppspelt av småbarnsprat och skönsång att hon nog hörs utom sina sinnen vid det fortsatta telefonkonverserandet, för hur förklarar han annars för sin omgivning att modern såg honom klädd i thermobyxor och kavaj på väg till sitt arbete.
"Nej, jag sa att jag skulle köpa thermobyxor till fritiden!", säger han med stabil sinnesnärvaro. "Jaha, jag trodde att du skulle ha dom till vardags," svarar jag och tänker på hur kallt det är där uppe i norr. "Ska jag ha slips då också tycker du?", svarar han och skrattar åt detta av sin mor iscensatta scenario.
Själv undrar jag över mitt sinnestillstånd och att han inte ska mattas ut för mycket och sluta ringa mig.
Nåväl, samtalet fortsätter i en trivsam stämning och avslutas med ett; vi hörs snart -vilket jag ser fram emot om han nu inte tyckte att modern verkade för sinnesförvirrad. Men det var ju bara farmors alla sextioen sinnen som gick igång.

3 kommentarer:

  1. Hmmm....jag trodde först det var Ludde som hade thermobyxor och kavaj på sig! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, som sagt alla mina sextioen sinnen spann igång även när jag bloggade.

    SvaraRadera
  3. Så himla roligt! Min mamma har också Sjörövarfabbe på sin repertoar och Aron ÄLSKAR när mormor sjunger den. Det konstiga är att jag inte ens kan den.

    SvaraRadera