lördag 27 november 2010

Snötäcke och Marmoroverall

Snön har lagt sig över landet. Igen. Det känns som igår fast det var förra vintern. Ändå har jag som vanligt ingen ordning på vinterutstyrseln. Det tar sin tid, må jag säga. Häromdagen när vi här i södra Sverige fått första snöfallet tog jag på mig en blandning ur min höst, -vår och vinterkollektion. Samtidigt.
"Detta ser säkert helt prilligt ut", sa jag till mig själv väl ute i köpcentrat.
Så medveten om denna årstidsblandning får jag nu sortera i vinterförrådets textila avdelning. Puh!
Vilken pälsmössa hade jag till bruna, smala dunkappan och hade jag verkligen den här mössan (!) till stora, svepande dunkappan? Vilka byxor drog jag på mig i den bitande vintermorgonen till korta, chica dunjackan? Men, så har jag förstås den där hellånga fuskpälsen som jag kan ta på mig och ha pyjamas under -egentligen löser den alla problem.
Men så dök tanken upp: "Varför finns det inte overaller, typ de små barn har, till en sextioplusare?".
Mitt lilla barnbarn har just fått en underbar cerise Fixoverall med skor i samma tyg.
Den är varm, pösig och enkel att ta på, och skorna ser så gosiga ut på fötterna. I den mår hon som en prinsessa och fryser inte i sin sittvagn. Ett annat alternativ vore den tvådelade dress från Polarn och Pyret som min tvååring i Stockholm bär. Lätt och ledigt trär man på hängslebyxorna för att fortsätta med den lika lediga jackan. Allt går att böja sig i för trevliga vinterlekar i den vita snön.
I de flesta av mina vinterdräkter kan jag antingen inte röra mig alls, eller så är de lite för oskyddande mot den bistra kylan här i landet.
Så vem blir först ut med marmorkollektionen för vinterlekar med barnbarn? HM eller Dior?
Observera bara att jag ska kunna böja mig, inte frysa och skorna ska vara inbyggda i plagget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar