tisdag 23 november 2010

Barndop och Sjörövar-Fabbe

Plötsligt fick jag tre hela timmar utan något att involvera mig med -då började tankarna snurra runt i hjärnan, ja, ungefär som ett Formel 1 lopp: Yoga eller blogga-yoga eller blogga-yoga eller blogga... det blev yogamattan som vann detta hjärnrace. Förhoppningsvis är tankarna klarare i skrivprocessen efter yogapasset. Tankeverksamheten har legat lågt de senaste dagarna, för vi har haft barndop, och jag kan inte (vill inte) koncentrera mig på flera saker i taget. Innan sextioåren gick det bra. Men icke nu.
Nej, nu går jag in på depåstopp och varvar mig själv inte längre.
Men anspänningen har varit på högvarv de senaste dagarna.
Vi hade ett fantastiskt dop där barnbarnet var lugnast av oss alla, undantaget prästen och de två kusinerna, resten av församlingen var rörda till tårar av denna vackra ceremoni. Isabelle hade en nyinköpt, vacker dopklänning i kyrkan och till sin middag en söt liten klänning med tillhörande silverskor. Och hon lät lugnt allt ske i den ordning ritualerna krävde, undantaget fotograferingen som drog ut på tiden, då skrek hon till och fick oss på så sätt ut ur kyrkorummet. Mer eller mindre lättade efter anspänningen.
Egentligen kunde jag bara lugnt skridit in i kyrkan för min dotter hade ordnat det mesta. Den enda uppgift hon anförtrodde sina föräldrar var att hämta tårtan till dopkaffet -resten var serverat. Ja, bokstavligt talat, för vi blev bjudna på en delikat middag ute på restaurang. Vilken glädje denna dag tillförde oss alla.
Den enda smolken i glädjebägaren var att den tvåårige kusinen i Stockholm inte kunde närvara, han hade insjuknat i den allomfattande kräksjukan och den råder inte ens en dopceremoni över.
Så det bar inte i väg till malmösläkten, det blev stoppläge redan vid starten.
Till min glädje fick jag dock ett MMS, (heter det så), en bild på mobilen, med Ludde sittande i en sjörövarhatt. Han hade tillbringat sin sjuka dag med att titta på Pippi Långstrump och uppträdde nu i denna hatt till frukosten. Skönt att se honom kryare igen.
Undrar om en trekantshatt gått an i kyrkan?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar