onsdag 10 november 2010

Dop,garderobslook och tvätthögar.

Min dotterdotter ska snart döpas och hennes mamma har till henne köpt en underbar dopklänning plus den sötaste finklänning att ha efter dopet. Till denna afterceremoniklänning ett par silverskor så fina så.
Och mamma själv inhandlade en Tigerklänning av senaste modell och såg ut som en prinsessan Mary av Danmark -fast blond- i denna kreation. Detta kan bara bli vackert...
"Men vad ska du ha på dig då?", frågade min dotter med betänksamhet. Hon vet att hennes sextiplusmamma numera kan ta på sig vad som helst. Annat var det förr, då var hennes mamma noggrann med klädutstyrseln till fester och högtidligheter och inhandlade alltid det senaste på modefronten.
Är det ålder och erfarenhet som gör att man numera tänker att so what det är ändå ingen som hinner uppfatta ens kläder, alla har ändå fullt upp med sina egenheter när man ses. Min dotter och jag gick i tanken igenom vad som finns i min garderob; kanske sidenblusen i kavajutförande skulle passa? Om jag hittar en kjol till den.
Denna goda idé fick mig att i förmiddags öppna garderobens två dörrar på vid gavel -en sexti år gammal som är så stor att den nästan är en walk-in-closet- och in gick jag -i klädvärlden. Rusig av att lösningen var nära provade jag inte bara sidenblusen utan alla blusar och toppar (utom sommarkollektionen) blev glad över att de oknäppbara var högst knäppbara (kan det vara alla barnvagnspromenader) detta glädjerus lyfte sinnet så högt att alla blusar och toppar åkte till tvätthögen. Och sen rusade jag vidare till byrålådan med alla strumpor, behåar och träningsoutfitar. Träningstoppar och bygelbehåar i samma låda, hur blev det så?
Allt jag hittade åkte till tvätt -lika bra när man ändå är igång.
Så nu sitter jag här med en nytvättad blus, behå -och topphög som ska strykas och vikas och hängas och har fortfarande inget att ta på mig till dopet. Men ett dagsverke av guds nåde att ta i tu med istället.
Ska nog åka till mina väninnor som har butiken Wågat o Schöönt -de brukar klä mig som jag vill; vågat och skönt.

2 kommentarer: