tisdag 14 december 2010

Vad gör han?

När jag pratar med min son i telefon nuförtiden och Ludde är i närheten så lyssnar jag mer på den lille och vad han säger och gör där i bakgrunden än på hans pappa. Det gäller för en avståndsfarmor att ta vara på varje minut av barnbarn på håll.
Tack och lov är min son med på noterna och tar inte illa upp. Kanske också skönt att avleda sin mamma då och då från alla frågor hon har. Jag hör allt vad som sker under telefonsamtalet, som massor av skratt, ljud till bilkörning, hopp i soffan, spring i hallen, hämtning av napp, sång för tomte, vädjan till pappa. Och det är då farmor mitt i en mening slår till: "Vad gör han?"."Han vill att jag ska läsa klart sagan.". "Vad handlar den om?". Och så får jag veta att det handlar om en apa som heter Fabian och är på rymmen från djurparken.
Vilken farmor kan då uppehålla samtalet när viktiga berättelser måste slutföras -inte denna i alla fall.
"Läs om Fabjan, pappa!". "Läs, pappa.".
Så då bestämmer hans farmor att det är bäst att barnbarnet får läst sin saga och avslutar samtalet, och minns en liten krabat till son som alltid uppträdde i bakgrunden när mamman pratade i telefon. Det var hopp, skratt och lek ända tills jag la på luren -då gick han tillbaka in i sin egen lekvärld igen.
Visst är det små barns rättighet att få störa och tjata på föräldrar upptagna av telefonsamtal? Och få höra sagor om att apor som rymmer och är bråkiga egentligen vill ha uppmärksamhet. Hela tiden.

Ta fast Fabian
av Jan Lööf
Bonnier Carlsen Bokförlag AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar