tisdag 21 december 2010

Dill i mångfald...

Julmaten är dyr. Svindyr. Och inte blev det bättre när jag idag hörde på nyheterna att vårt land är näst dyrast att handla livsmedel i av alla Europas länder. Så det gäller att planera den här helgens alla måltidsinköp så att det inte blir till att gå på vatten och bröd hela januari.
Tack vare en väninnas goda råd så har jag i ett halvår åkt till Abdos Livs strax innan Rosengård här i Malmö. "Du får minst fyra kassar fulla med mat för ett par hundra kronor", berättade hon. Och vem kan motstå detta? Så maken och jag begav oss genast dit. Mannen blev mest imponerad av hur rent där var, och att två män i grönsaksavdelningen hängivet gick och plockade bort alla dåliga frukter och grönsaker.
Själv är jag mäkta imponerad av servicen, bara du vänder dig om för att fråga om en vara så har du ett trevligt, manligt butiksbiträde där som tar sig tiden att hjälpa till.
Idag har jag handlat grönsaker, frukter, nötter, dadlar, kex, korvar, kött, choklader och annat smått och gott som förgyller julbordet, så nu har jag varor från all världens hörn i mina skåp.
Kan inte låta bli att tänka på den ena av Ladies- från -Östermalmsdamerna som i teveserien inhandlade lite dill och annat grönt till kvällens fest. "800 kronor tack", sa hallens grönsakshandlaren, visserligen också med god service, men ändå. Tänk om ladyn vetat att det går att handla mer än hälften så billigt i en stor livsmedelshall lite längre söderut i landet. Min son vet. För vi prisjämför ofta hans Stockholmsvaror med våra.

Dillbunten från Abdos Livs ligger till vänster, och den i plastpåse är en ICA-dill.
Den ena kostade 7.90 och den andra 11.90. Gissa vilken?
Jo, det var ICA-hallens lilla bunt som var dyrast.

2 kommentarer:

  1. Det blir mycket sill i dill på julafton då? :)

    SvaraRadera
  2. Ja, också tänkte jag göra en julgrupp med röda tulpaner och en dillbunt :) Häpp!

    SvaraRadera